De mozaïeken van Ravenna

De negenendertigste dag van de camperreis Sardinië breng ik in Ravenna door. Die stad staat bekend om zijn rijkdom aan Byzantijnse en vroegchristelijke mozaïeken. Daar is geen woord verkeerd mee gezegd.

Ravenna

Als ik wakker word regent het en de weerapp laat zien dat het vrijwel de hele dag blijft regenen. Dat weerhoudt me er niet van om Ravenna te bezoeken. Door de regen zullen er wel minder toeristen zijn. Ik vertrek om 8.30 uur en binnen 20 minuten lopen ben ik bij het Mausuleo aangekomen. Ik koop in een nabijgelegen boekwinkel een combinatieticket voor 5 bezienswaardigheden voor slechts 20 Euro. De tijd wordt bij de reservering ook ingepland en die blijkt ruim genoeg te zijn om alles goed te bekijken.Ravenna

Na Siena is Ravenna een verademing. Er zijn wel toeristische voorzieningen maar die overheersen niet. Zo kan het dus ook. Siena heeft zijn ziel aan de duivel verkocht en mag wat mij betreft daar de gevolgen van dragen. Ravenna heeft het volgens mij veel beter en evenwichtiger aangepakt. De zure nasmaak van Siena verdwijnt als sneeuw voor de zon als ik door dit mooie Ravenna heenloop.

En wat is er veel moois te zien! Dacht ik dat ik voor wat betreft de Byzantijnse kunst al verwend te zijn geweest in Sparta in Griekenland, Ravenna overtreft die ervaring.

Mausoleo di Gala Placidia

Het Mausoleo di Gala Placidia stamt uit de vierde eeuw. Dit mausoleum is gebouwd om de restanten van Augusta Galla Placida te herbergen.

Zij heeft tijdens haar leven over Ravenna en de rest van de westerse wereld geheerst maar stierf in Rome alwaar ze begraven is. Het is gebouwd in de vorm van een Latijns kruis en meet ongeveer 10 bij 12 meter. Aan de buitenkant doet het zeer sober aan, vroeg Romaans. Maar je krijgt een tegenovergestelde ervaring als je naar binnen loopt. De rijkdom aan mozaïeken is zo overweldigend, een brok in mijn keel, ik heb even een paar minuten nodig om deze overgang te verwerken.

Mausoleo di Gala Placidia

Het hele mausoleum staat in het teken van de Verlossing. De mozaïeken omvatten alle muren vanaf ca. 2 meter en het plafond. De onderkant van de muren bestaat uit geel marmer. De ramen zijn van albast die een diffuus licht doorlaten. Het gaat te ver om hier de afzonderlijke mozaïeken de revue te laten passeren. Later zal ik naar relevante internetpagina’s verwijzen.

Terugkijken vond ik dit mausoleum het mooiste gebouw dat ik vandaag gezien heb. Maar wellicht komt dat ook omdat ik zo overdonderd was bij de eerste aanblik van die prachtige mozaïeken.

Basilica di San Vitale

Enkele tientallen meters verderop staat de Basilica di San Vitale. Weer een indrukwekkend gebouw. Het is gebouwd rond 550 en de oosterse invloed is overduidelijk. Geen kerk met drie schepen zoals we die vrijwel altijd tegenkomen maar een achthoekig gebouw met een koepel van 16 meter doorsnede. Deze basiliek mag ons niet vreemd voorkomen want de dom van Aachen is gebaseerd op het grondplan van deze basiliek.

Basilica di San Vitale

Ook hier weer aan de onderkant een fantastische kwaliteit marmer en daarboven de mozaïeken.

De niches in de koepel zijn in de 18e eeuw voorzien van fresco’s. Niet zo een mooie combinatie maar de mozaïeken overheersen. Ook hier zal ik later nog een verwijzing maken naar een relevante internetpagina.

Basilica di San Vitale

Na dit bezoek moet ik ongeveer 20 minuten lopen naar de volgende bezienswaardigheid.

De Basilica San Apollinare Nuovo

De Basilica San Apollinare Nuove is aan het einde van de vijfde eeuw gebouwd. In de 16e eeuw is er voor de kerk een portico gebouwd dat goed harmonieert met de eigenlijke kerk. De kerk meet 42 bij 21 meter en het middenschip wordt ondersteund door 24 kolommen.

Op de muren boven die kolommen zijn aan beide kanten over de volle lengte  fantastische mozaïeken aangebracht die uiteindelijk overgaan in een 16e-eeuws houten cassettenplafond. De twee aaneengeschakelde mozaïeken geven fases uit het leven van Christus weer. Het goud glinstert je aan alle kanten tegemoet.

Basilica San Apollinare Nuovo

De apsis stamt uit de barok tijd. Door het overweldigende van de mozaïeken die alle aandacht wegtrekken heb je nauwelijks nog belangstelling voor deze apsis die op zich zelf staand in een andere kerk de volle belangstelling zou krijgen.

Het Aartsbisschoppelijk Museum

Dit kleine Aartsbisschoppelijk Museum laat kunstwerken zien uit de vroegchristelijke tijd. Mijn trauma (zie gisteren) rond het tentamen over de boortechnieken van de Etrusken komt hier weer volledig naar boven. Er is hierover voldoende te zien. Er zijn twee objecten die zeer de moeite waard waren: gedeelten van mozaïeken kun je van dichtbij bekijken waardoor je een goed indruk krijgt hoe uiterst gedetailleerd de kunstenaars uit die tijd moesten werken. Bovendien valt op dat sommige gezichten heel abstract en onpersoonlijk zijn weergegeven; de een kun je voor de ander uitwisselen. Maar sommige zijn zo knap ontworpen dat je de emoties en de persoonlijkheid van de afgebeelde persoon duidelijk herkent.

Ravenna Aartsbisschoppelijk Museum

Een tweede interessant object was de troon van Maximiliaan met ongelooflijk verfijnde snijwerken.

Het is een bisschoppelijk museum en we zijn er natuurlijk gasten maar moet bij bijna iedere zaal nu aangegeven worden dat als we bidden voor de overleden bisschoppen en de huidige bisschop, deze ook voor ons zullen bidden? Is dat niet een beetje arrogant?

Battistero della Cattedrale

Het Battistero della Cattedrale (Battistero Neoniano) is een van de oudste gebouwen van de stad. De bouw er van begon in de vierde eeuw. Opvallend is hier dat de mozaïeken ook de onderste meters van de muren beslaan.

Ravenna Battistero della Cattedrale

De goudkleur overheerst. In het midden staat een groot doopvont. Hoe klein dit baptisterium ook is, de schoonheid ervan is imponerend.

Bijna filmster

Ik loop nog wat door de stad heen en vervolgens ga ik met een grote omweg terug naar de plek waar de camper staat geparkeerd. Het is er nog heel rustig. Slechts een paar campers staan er. Ik kan even goed bijkomen van de lange wandeling en de indrukken die ik allemaal opgedaan heb.

Maar plotseling rijdt er een hele stoet zware vrachtauto’s het terrein op. Weg is de stilte. Het zijn wagens van een bedrijf die de techniek verzorgt van filmopnames die kennelijk in Ravenna gemaakt zullen worden. Heel efficiënt zetten ze hun auto’s op hun plaats. Er wordt snel een grote open tent opgezet en tafels en stoelen neergezet en binnen een kwartier zit iedere medewerker van het diner te genieten dat er niet slecht uitziet. Ze verzekeren me dat ze me niet klem zullen zetten en dat ik de camper niet hoef te verplaatsen. Als ik morgen tijd heb kan ik nog een dag blijven want ze hebben nog veel figuranten nodig. Ik bedank voor de eer als een heuse filmster.

De rest van de avond verslag geschreven en plannen voor morgen gemaakt.

Delen met je netwerk?
(Visited 247 times, 1 visits today)