Camperreis Ierland: Dag 1: Van Mechelen naar Cherbourg

Op weg naar Cherbourg

Op de eerste dag van de camperreis Ierland reis ik van huis naar de haven van Cherbourg. Door de vele files blijkt de geschatte reistijd van TomTom vele uren langer te zijn. Daardoor kom ik nog maar net op tijd in de haven van Cherbourg aan om te kunnen embarkeren. (662 km).

Een voorspoedig begin

Ik vertrek rond 9.30 uur van huis voor de autorit naar Cherbourg. Ik moet daar om 19.00 uur aanwezig zijn om in te checken. De afstand bedraagt rond 600 km en ik heb dus zeer ruim de tijd. Ten minste daar ga ik van uit. En je voelt hem al aankomen: het lukt nipt!

De eerste 250 km lopen gesmeerd. Het is niet bovenmatig druk op de wegen. Tijdens het rijden luister ik naar een vijfdelige podcast over Leopold II van België van de onvolprezen Vlaamse radiozender Klara. Eerder heb ik in mijn blogs al melding gemaakt van twee andere uitstekende Klara-podcasts: Revolusi en De Bourgondiërs.

Podcast Leopold II

Johan op de Beeck vertelt de geschiedenis van Leopold II. De verteller is tevens de de auteur van een vooral in België veel gelezen biografie. Op de Beeck leest zijn teksten niet voor maar vertelt alsof hij het ter plekke verzint. Dat verhoogt het luisterplezier aanzienlijk.

Leopold II is de tweede koning van België en je raadt dus al wie de eerste koning was: inderdaad Leopold I. Leopold II kent een tragische jeugd in een kil gezin vol van formaliteiten en gericht op het voorbereiden op het koningschap. Er is sprake van een gearrangeerd en niet gelukkig huwelijk met een telg uit de Habsburgse dynastie. Alle ingrediënten zijn aanwezig voor de ontwikkeling van een wel zeer eigenzinnig  karakter.

Aanvankelijk was er geen land met hem te bezeilen maar na zijn pubertijd raakt hij geïnteresseerd in staatszaken en ijvert er voor dat de Belgische industriële productie bekend wordt in het buitenland. Wat dat betreft was hij een globalist avant la lettre. Dat hij bij dat Belgische avontuur om de export te bevorderen soms wel heel foute beslissingen heeft genomen is algemeen bekend. Zo zorgde hij en een incompetente regering er voor dat Congo een privé kolonie van hem werd en onder zijn bewind zijn de meest verschrikkelijke dingen gebeurd.

File, file, file en de verveling

Maar terug naar de reis. Verliepen de eerste 250 km goed, de resterende kilometers kenden heel veel files die voor heel veel oponthoud zorgden. Met als gevolg dat ik ook op deze reis weer op het laatste moment, slechts tien minuten voor vertrek van de boot, op het nippertje de boot werd ingeloodst.

Tijdens het wachten en langzaam rijden in de files heb ik me onledig gehouden met het bestuderen van de logo’s en overige reclame uitingen op de talrijke vrachtwagens van de logistieke sector. Het is natuurlijk van geen belang maar het geeft aan tot welke onzinnige activiteiten verveling in de file kan leiden.

Opvallend is het dat bijna alle opschriften op de vrachtauto’s bestaan uit een geknikte lijn die snelheid en afstand moet voorstellen. Liefst wordt deze lijn beëindigd met een pijl. Eventueel aangevuld met een racende hazenwindhond, een springende kangoeroe of een rennende cheeta. De olifant wordt vaak gebruikt om kracht weer te geven.

De aanbevelingen in woorden zijn veelal gebaseerd op varianten van de woorden ‘anytime, anywhere, anything’.

Logistiek een passie???

Merkwaardig en soms lachwekkend vind ik de vaak hyperbolische reclamespreuken zoals de volgende: ‘Logistics is our passion’ (natuurlijk aangevuld met belijning en dieren). Passion??? Ik kan me indenken dat je het leuk vindt om in de logistieke sector te werken. Maar passion??? Dan is het wel slecht gesteld met je gevoel van passie of ben je volgens mij een regelrechte nerd als je die zin in alle oprechtheid hanteert.

Dat werd erkend door een ander logistiek bedrijf uit ik meen Slowakije die de naam ‘Tja’ droeg. Wel komisch dat die vlak achter deze passievolle logistieke ondernemer reed. Een mooi relativering.

Even merkwaardig en even komisch is het voorbeeld van een ongelukkige naamgeving. Op de tankwagen van een bedrijf dat gevaarlijke vloeistoffen vervoert stond de volgende naam, waarschijnlijk de eigenaar van het bedrijf: Lanferre.  Als je die naam leest is er niets aan de hand maar als je hem uitspreekt dan doet dat je de wenkbrauwen toch optrekken als je bedenkt dat de wagen ontplofbare stoffen vervoert.

Nipt op tijd aan boord

Zoals gezegd ben ik door al het oponthoud op het allerlaatste moment het haventerrein opgereden. De verkeersleiders loodsen mij snel het schip binnen en zodra ik binnen was gingen de deuren dicht.

De ferry is niet heel erg groot. Het is een goed onderhouden en schoon schip met vriendelijk en kundig personeel. Een aanrader. Een groot verschil met de wat rommelige ferry waarmee ik naar Sardinië reisde dit voorjaar.

De laatste paar uren van de dag heb ik al lezend doorgebracht in de gehuurde vliegtuigstoel.

Delen met je netwerk?
(Visited 446 times, 1 visits today)